Business în pandemie – oare cel mai puternic supraviețuiește?
2021-02-12, Categoria: Altele
Este cu siguranță una dintre cele mai tulburate perioade pe care a cunoscut-o societatea. Nu greșim cu nimic dacă afirmăm că trăim timpuri nemaiîntâlnite, cel puțin pentru generația noastră. Pandemia a marcat fiecare aspect al existenței umane, poate ireversibil și iremediabil: a schimbat prioritățile, a demontat cotidianul și ne-a fortat să ne schimbăm modul în care ne conducem afacerile.
Și totuși, virusul va continua să facă parte din viețile noastre pentru o perioadă nedeterminată.
Dar dacă știm ceva cu certitudine, este faptul că, de-a lungul timpului, am supraviețuit datorită abilității de ADAPTARE. Nu e garantat ca cel mai puternic individ sau cea mai mare afacere rezistă timpurilor acestea incerte, însă cu siguranță cel care se ADAPTEAZĂ, are de câștigat.
Mai jos am adunat câteva idei pentru ca businessul tău să prospere în timp de pandemie:
- Mentalitate: fără a nega amploarea contextului actual, este extrem de important să păstrezi o gândire optimistă. Acum, mai mult ca oricând, este nevoie de determinare și curaj, în special din partea persoanelor de la conducere de care depinde atitudinea angajaților. (Eric W. Liguori, 2020)
- Este momentul potrivit să revizuiești „De ce”-ul, motivul care te-a determinat să începi afacerea pe care o conduci. Te va ajuta să ai o motivație clară în momente de incertitudine.
- Rapiditatea cu care vei lua decizii poate chiar radicale, poate schimba semnificativ evoluția afacerii tale. (Kevin Sneader, 2020)
Ai grijă de clienții tăi!
- Poate cel mai important lucru pe care poți și trebuie să îl faci este să afli cum s-au schimbat nevoile și dorințele clienților tăi, iar apoi, să adaptezi produsul/serviciul conform informațiilor pe care le primești. (Eric W. Liguori, 2020)
- Arată că îți pasă de ei – și fă-o sincer. Oricând poți, asistă-i și în nevoile personale, nu numai de business. E o modalitate sigură de a crea o legătură autentică și de durată. (Eric W. Liguori, 2020)
- Gândește metode de a revinde clienților existenți – fie ea prin introducerea unor noi produse sau servicii.
Ai grijă de angajații tăi!
- Dacă prezența lor fizică este necesară, asigură-te că se respectă normele de siguranță precum distanțarea, purtarea măștilor și a mănușilor unde e cazul, suprafețele sunt dezinfectate constant, etc.
- Asigură-te că ai o comunicare eficientă și deschisă cu angajații tăi. De performanța lor depinde măcar parțial bunul mers al afacerii tale, iar dacă aceștia sunt într-un stadiu de neliniște constantă, activitatea lor va fi afectată mai devreme sau mai târziu – și te va costa pe tine indirect.
Tu ca antreprenor e posibil să fii obișnuit cu greutăți și îndoieli, dar angajații tăi nu. (Eric W. Liguori, 2020)
- Pentru fiecare funcție în parte, asigură-te că ai cel puțin doi angajați care își pot ține locul unul altuia în caz de absență. Nu lăsa ca bunul mers al afacerii tale să fie influențat de prezența sau absența unei singure persoane!
Este un moment oportun să îți îndrumi echipa către o mentalitate setată pe rezolvarea problemelor (Nohria, 2020). Găsirea unui vinovat este solutie doar dacă elimină șansa repetării greșelii. Altfel este doar o pierdere de timp. Pandemia nu a luat sfărșit. Realitatea zilnică este diferită, ne vom mai confrunta involuntar cu situații noi care cer o abordare originală. Încurajează creativitatea, inițiativele bune, oferă încredere și autonomie angajaților tăi.
Ai grijă să ai și Planul B!
Dacă 90% din afacerea ta depinde de un singur furnizor/producător, ce vei face în cazul în care acesta își suspendă activitatea? Încearcă să găsești variante înlocuitoare, măcar temporar, în caz de urgență. (Nohria, 2020)
Ai grijă la acuratetea informațiilor!
Dacă măcar o parte din angajați lucrează de acasă, înseamnă că vor folosi modalități de conectare la distanță, de distribuire a documentelor sau a altor informații.
- Orice activitate suspectă, sesizeaz-o către departamentul IT!
- Folosește aplicații de încredere din surse verificate.
- Dacă ești anunțat că s-au modificat conturi bancare în care trebuie să faci plăți, cere documente doveditoare, semnate și ștampilate. Asigură-te că adresa de e-mail este EXACT aceeași pe care ai purtat discuții și până acum (poate fi vorba doar de o literă diferită).
Confirmă schimbările anunțate și telefonic, la numerele oficiale ale companiei.
Nu renunța la marketing!
Dimpotrivă, bugetul pentru marketing va trebui să rămână cel puțin același, conform Daniel Rusen, directorul de Marketing Microsoft. Comunicarea cu ai tăi clienți, menținerea unei bune imagini în mediul online și nu numai sunt o absolută necesitate. (Abaluta, 2020)
Folosește-te de puterea internetului!
E posibil să fie nevoie să utilizezi alte platforme unde să vinzi, poate e nevoie să deschizi un magazin online sau să găsești alte căi non-conformiste (grupuri de vânzare/cumpărare pe Facebook, Marketplace etc.) de a spune lumii despre businessul tău. Experimentează. Timpuri dificile cer acțiuni diferite.
Nu uita, toți am fost și suntem afectați de pandemie, așa că...
- Rămâi în contact cu alți oameni de afaceri și antreprenori. Înconjoară-te cu persoane care se confruntă cu aceleași greutăți ca tine și învață de la ei ce funcționează și ce nu. (Eric W. Liguori, 2020) (Nohria, 2020)
- Ia în considerare colaborarea cu competiția ta. Da, e șocantă sugestia. Și totuși, dacă aceștia au pierdut pe o anumită latură iar afacerea ta pe alta, oare nu vă puteți oferi sprijin astfel încât să prospere ambele afaceri?
(Nohria, 2020)
„La noi în România ideea de parteneriate și asociați este mult mai rar folosită decât în țări mult mai dezvoltate din punct de vedere antreprenorial. Însă companiile cu un singur fondator cresc mult mai greu decât cele care au 2 sau 3.” (Căzănescu, 2021)
În concluzie, supraviețuiește și prosperă cine se adaptează. Rămâi flexibil și deschis schimbării!